Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2012

10 εκ. ευρώ το εβδομαδιαίο «φέσι» της ΔΕΗ λόγω έλλειψης αερίου - Στα 150 ευρώ η Οριακή Τιμή

Ένα ακόμη σοβαρό οικονομικό πλήγμα δέχεται αυτές της ημέρες η ΔΕΗ, η οποία έρχεται αντιμέτωπη με τις ελλείψεις σε φυσικό αέριο, τη δραματική μείωση των υδάτινων αποθεμάτων στους ταμιευτήρες της αλλά και τη σημαντική επιδείνωση της ποιότητας του λιγνίτη. Έτσι προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες του ηλεκτρικού συστήματος, σήμερα προβλέπεται με βάση τον προγραμματισμό του ΔΕΣΜΗΕ να λειτουργήσουν ακόμη και σε πλήρες φορτίο παλιές και εξαιρετικά αντιοικονομικές μονάδες της ΔΕΗ με καύσιμο μαζούτ.
Για πρώτη φορά μετά από χρόνια και με ζήτηση σε σχετικά χαμηλά επίπεδα (το μέγιστο προβλέπεται να φτάσει τα 7910MW) ο διαχειριστής έχει σχεδιάσει να λειτουργήσουν οι πετρελαϊκές μονάδες Λαύριο 1 σε φορτίο έως και 103MW για 11 ώρες, Λαύριο 2 σε φορτίο έως 247MW για 10 ώρες και το Αλιβέρι 4 σε φορτίο 135MW για 12 ώρες. Δηλαδή κατά τη σημερινή ημέρα οι ανάγκες του συστήματος θα καλύπτονται σε ποσοστό άνω του 6% από μονάδες που θα καίνε μαζούτ.
Και βέβαια οι επιπτώσεις από τη λειτουργία των τριών πετρελαϊκών μονάδων (μόνο η πιο παλιά μονάδα Αλιβέρι 3 μένει εκτός λειτουργίας) είναι δραματικές για το κόστος της ενέργειας. Η μέση Οριακή Τιμή του Συστήματος θα φτάσει σήμερα στα 123,773 ευρώ η μεγαβατώρα ενώ για 11 ώρες θα κυμαίνεται στα 150 ευρώ.
Εισαγωγές – Νερά - Λιγνίτες
Την κατάσταση επιτείνει το γεγονός ότι εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν όλες οι γειτονικές χώρες, το κοντέρ των εισαγωγών ρεύματος έχει μηδενιστεί και η χώρα καλείται να καλύψει τις ανάγκες της σε ενέργεια μόνο από τη δική της παραγωγή. Την ίδια στιγμή όμως η κατάσταση των υδροηλεκτρικών εμφανίζεται δραματική: χθες η ΡΑΕ μετά από εισήγηση του ΑΔΜΗΕ έβαλε πλαφόν στη χρήση νερών προκειμένου να μη δημιουργηθούν προβλήματα στις αρδεύσεις του καλοκαιριού και την ύδρευση των πόλεων. Σύμφωνα με πληροφορίες από τις αρχές του 2011 η κατάσταση στους ταμιευτήρες εμφανίζει προβλήματα, ενώ όλη η περυσινή χρονιά ήταν ξηρή, αλλά και φέτος η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί. Χαρακτηριστικά τον Ιανουάριο φέτος οι βροχές ενίσχυσαν τα αποθέματα κατά 266GWh ενώ τον ίδιο μήνα το 2011 οι βροχές ήταν 329GWh. Τον Ιανουάριο του 2010 που ήταν μια καλή περίοδος οι βροχές έφεραν 693GWh. Με δεδομένα όμως τα προβλήματα που υπήρχαν στο σύστημα υπήρξε τις τελευταίες ημέρες εκτεταμένη χρήση των υδροηλεκτρικών κατά μέσο όρο 10 GWh, όταν η χρήση δεν έπρεπε να ξεπερνά τις 5,2 GWh.
Εκτός από τα νερά προβλήματα αντιμετωπίζουν και κάποιες λιγνιτικές μονάδες, που είναι εκτός λειτουργίας (Πτολεμαίδα 4, Μελίτη) ενώ σε συνολικά 9 άλλες μονάδες υπάρχουν σοβαρά προβλήματα ποιότητας καυσίμου. Πληροφορίες αναφέρουν ότι προβλήματα ποιότητας λιγνίτη αντιμετωπίζουν οι μονάδες της Καρδιάς αλλά και του Αγίου Δημητρίου που έχουν «πέσει» σε κακά αποθέματα λιγνίτη.
Η κατάσταση βελτιώνεται λίγο από τη λειτουργία των ιδιωτικών μονάδων φυσικού αερίου, πλην της Ενεργειακής Θεσσαλονίκης, η οποία βρίσκεται σε συντήρηση.
Το LNG που δεν ήρθε
Υπό τις ακραίες αυτές συνθήκες, εντύπωση προκάλεσε η χθεσινή αποκάλυψη του EnergyPress για την άρνηση του ΔΕΣΦΑ να δεχθεί ένα φορτίο LNG από την Αλγερία, το οποίο και θα βοηθούσε ώστε να μην γίνει εκτεταμένη χρήση των μονάδων πετρελαίου και να καλυφθεί μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης από τις μονάδες φυσικού αερίου. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες η άρνηση του προέδρου του ΔΕΣΦΑ να δεχθεί το πλοίο στηρίχθηκε στο γεγονός ότι το πλοίο που μετέφερε το φορτίο δε διέθετε ένα πιστοποιητικό, το οποίο θα μπορούσε να προμηθευτεί μετά από επιθεώρηση ακόμη και αφότου έδενε στο λιμάνι της Ρεβυθούσας. Ωστόσο ο διαχειριστής δε δέχθηκε να γίνει κάτι τέτοιο. Σημειώνεται ότι το εν λόγω πιστοποιητικό είναι υποχρεωτικό μόνο στα λιμάνια της Ε.Ε. Καθώς λοιπόν το πλοίο που μετέφερε το φορτίο το Σάββατο, χρησιμοποιείται μόνιμα από τη Sonatrach για παραδόσεις φορτίων στην Τουρκία (εκεί το συγκεκριμένο πιστοποιητικό δεν είναι απαραίτητο) δε διέθετε το πιστοποιητικό. Έτσι η τυπολατρία όμως ΔΕΣΦΑ δεν επέτρεψε την εκφόρτωση του πολύτιμου για την ευστάθεια του συστήματος φορτίου. Αντίθετα ο ΔΕΣΦΑ προκήρυξε έκτακτο διαγωνισμό για την προμήθεια νέου φορτίου (υποβολή προσφορών σήμερα και εκφόρτωση αύριο), με διαδικασίες έκτακτης ανάγκης.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου